VOOR ZORGORGANISATIES

Herken je dat de zorgsector niet stil staat? Dat er veel ontwikkelingen zijn en de (kwaliteits)eisen vanuit de overheid en verschillende financiers complex zijn? Maak je je zorgen of er voldoende professionals zijn die bewoners/cliënten de aandacht en zorg kunnen geven die ze nodig hebben? Herken je dat de administratieve lasten hoog zijn evenals de werkdruk en het ziekteverzuim?

CONTACT
 

WAAR KAN IK JOU MEE HELPEN?


Ik bied helderheid in het complexe landschap van regelgeving en kwaliteitseisen. Mijn focus ligt niet alleen op het voldoen aan wettelijke verplichtingen, maar ook op het creëren van waarde door het afstemmen van kwaliteitsmanagementsystemen (KMS) op de visie en doelstellingen van jouw organisatie.

Of je nu hulp nodig hebt bij het inrichten van een nieuw KMS, het aanpassen van je bestaande systeem, of het ontwikkelen van beleid dat zowel praktisch als compliant is, ik bied praktische oplossingen die passen bij jouw organisatie. Ik stel altijd de vraag: “Wat is echt nodig?”, zodat we niet alleen voldoen aan externe eisen, maar daadwerkelijk waarde creëren voor de organisatie.

Samen zorgen we ervoor dat je systemen en processen niet alleen voldoen aan de wettelijke normen, maar ook bijdragen aan de lange-termijn visie en doelstellingen van de organisatie. Laten we stoppen met onnodige inspanningen en ons richten op wat écht belangrijk.

 

MIJN VISIE

Visie, lef en vertrouwen! Dit is in drie kernwoorden mijn visie op kwaliteit in de zorg.

VISIE
Visie, want een visie geeft je een richtpunt. Hierop stel je je doelen en planning vast. Een visie ondersteunt ook het gemeenschappelijk belang. Samen een bijdrage leveren aan de visie en het eindresultaat zorgt voor verbinding en betrokkenheid. Hierdoor krijgen mensen motivatie en inspiratie. Het herinnert je eraan waarom je doet wat je doet.

LEF
Heb lef om het anders te durven doen! Veel organisaties zijn HKZ of ISO gecertificeerd. Gewoon omdat het moet. Is dat verkeerd? Moeten we kwaliteitsmanagement afschaffen? Nee, kwaliteitsmanagement kan wel degelijk waarde toevoegen. Kan het anders? Ja! Leg niet alles vast in procedures en protocollen, want gaan medewerkers daar wel betere zorg door leveren? Of kunnen we beter met elkaar kijken naar de risico’s in de kritische processen en deze analyseren. Wat gaat er niet goed? Er vervolgens de juiste prioriteit aan geven. Wat pakken we nu op en wat later. Past het bij de doelen die we onszelf gesteld hebben voor dit jaar?

VERTROUWEN
Een kwaliteitsmanagementsysteem moet gebaseerd zijn op vertrouwen. Het moet ruimte geven aan de professionals. Ga uit van de deskundigheid van de professional en de passie die zij hebben voor hun vak. Natuurlijk moet je kaders stellen. Iedereen heeft in zijn leven kaders nodig, maar geef ook ruimte. Ruimte om er soms je eigen invulling aan te geven. We moeten niet gaan zitten op de stoel van de professional, maar wel de verbinding blijven zoeken met elkaar. Pas dan krijg je autonome professionals die organisaties zo hard nodig hebben.

MIJN KRACHT

  • Stimuleren van groei en ontwikkeling van een team door middel van mensgericht leiderschap en focus op efficientie, waardoor individuen en teams in beweging komen.

  • Vertalen van landelijke ontwikkelingen naar beleid op zo’n manier dat het te begrijpen is voor iedereen in de organisatie

  • Schrijven kwaliteitsbeeld

  • Ontwikkelen van een stevig kwaliteitsbeleid. Ik begeleid organisaties bij het opzetten van een toekomstbestendig kwaliteitsmanagementsysteem, waarbij ik nadrukkelijk ook kijk naar de benodigde organisatie-inrichting: rollen, verantwoordelijkheden, overlegstructuren en borging in de praktijk.

  • Projecten gericht op innovatie en het realiseren van tastbare resultaten, zoals implementatie medicatie app intramuraal, optimaliseren proces inhuizen, implementatie wet zorg & dwang, sleutelbeleid in de thuiszorg

  • Voorbereiden organisatie op toenemend probleemgedrag (beleid meerzorg, scholingsplan, informele zorg, coördineren meerzorgaanvragen, etc)

  • structureren van het proces rondom meerzorgaanvragen. Ik help organisaties een eenduidige werkwijze op te zetten, met heldere verantwoordelijkheden, een vast aanspreekpunt voor zowel intern als het zorgkantoor, en gebundelde expertise. Dit verhoogt de kwaliteit van aanvragen, vergroot de continuïteit en verkleint de kwetsbaarheid van het proces.

  • Ondersteunen intramurale commissies bij zorginhoudelijke beleidsontwikkeling

Ik ben iemand met een passie voor de zorg. Ik ben gedreven en deskundig en heb ruime ervaring. Je kunt me inzetten in de rol van adviseur, projectleider, (programma)manager of beleidsmedewerker.

  • "Marloes heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de kwaliteitsontwikkeling vanuit de nieuwe visie van Viattence. Ze werkt op vakkundige wijze vanuit de bedoeling, niet vanuit een systeem, waarbij ze een manier van denken heeft ontwikkeld die we samenvatten als 'Verbindend Kwaliteit Versterken'. Tevens is Marloes aan de slag gegaan voor het social portal: een voorbeeld van professionele samenwerking tussen kwaliteit, communicatie en digitalisering."

    — Wiesje Heeringa, Raad van Bestuur van Viattence

 

Contact

Benieuwd wat ik voor jouw zorgorganisatie kan betekenen?

NEEM VRIJBLIJVEND CONTACT OP